وزیر خارجه روسیه امروز (یکشنبه) گفت، مسکو از کشورهای عضو ناتو و سارمان امنیت و همکاری اروپا می‌خواهد تا روشن کنند که آیا قصد دارند تعهدات امنیتی کلیدی خود را اجرا کنند یا خیر.

به گزارش گیتا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به کانال یک تلویزیون این کشور گفت: امروز به نمایندگی از وزارت امور خارجه، درخواستی رسمی به همتایان خود در کشورهای عضو اتحاد و سازمان امنیت و همکاری اروپا ارسال می‌کنیم و درخواستی فوری داریم تا توضیح دهند که چگونه آنها قصد دارند به تعهد خود مبنی بر عدم تقویت امنیت‌شان در ازای امنیت دیگران عمل کنند و اگر هم چنین قصدی ندارند، باز هم دلیل آن را توضیح دهند. این یک سوال کلیدی در تعیین پیشنهادات آینده ما خواهد بود که به رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین گزارش خواهیم داد.

لاوروف گفت، روسیه نه تنها از غرب به دنبال وعده‌ها، بلکه تضمین‌های امنیتی الزام‌آور قانونی است که امنیت را در کل قاره اروپا تضمین می‌کند، با توجه کامل و برابر به منافع مشروع روسیه.

اوکراین آماده عضویت در ناتو نیست

لاوروف ادامه داد: در این مدت کشورهای عضو ناتو به سمت شرق گرایش پیدا کرده‌اند و اکنون نوبت به اوکراین رسیده است. آنها می‌خواهند این کشور را به سمت خودشان بکشانند. اگرچه واضح است که اوکراین آماده نیست و این مساله هیچ کمکی به تقویت امنیت ناتو نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در برنامه Voskresny Vecher (عصر یکشنبه) در کانال یک گفت: اوکراین آماده نیست که عضو ناتو باشد، این کار هیچ چیز مفیدی برای ائتلاف نخواهد داشت.

وی گفت: هر بار مشخص می شود که خطی که قرار است از آن دفاع کنند، به سمت شرق پیش می‌رود.اکنون به اوکراین نزدیک شده است. آنها می خواهند این کشور را نیز به آنجا بکشانند. فکر می‌کنم برای همه روشن است که اوکراین آماده نیست. این کشور هیچ کمکی به تقویت امنیت ناتو نخواهد کرد.

او گفت که عضویت اوکراین در ناتو به طور جدی بر روابط روسیه و ناتو تأثیر می گذارد.

لاوروف گفت: این واقعاً روابط با فدراسیون روسیه را تضعیف خواهد کرد، زیرا نقض فاحش تعهدات روسای جمهور ایالات متحده و سایر کشورهای عضو ائتلاف خواهد بود. بگذارید خود را با گفتن اینکه مساله "تدافعی" است دلداری دهند. این حرف کار را برای ما آسان‌تر نمی‌کند. خط دفاعی از قبل به ما نزدیک شده است.

در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱، وزارت امور خارجه روسیه پیش نویس توافق نامه‌های مسکو و واشنگتن در مورد تضمین‌های امنیتی و اقدامات برای تضمین امنیت روسیه و کشورهای عضو ناتو را منتشر کرد. اقدامات پیشنهادی شامل تضمین عدم پیشروی ناتو به سمت شرق، عدم عضویت اوکراین و سایر کشورها در این اتحاد، همراه با عدم استقرار سلاح‌های تهاجمی جدی، از جمله سلاح‌های هسته‌ای است.

در ۲۶ ژانویه، ایالات متحده و ناتو پاسخ‌های کتبی به روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی مسکو که از واشنگتن و بروکسل می‌خواست، تحویل دادند. لاوروف گفته است که پاسخ های ایالات متحده هیچ واکنش مثبتی به موضوع اصلی - عدم پذیرش گسترش بیشتر ناتو - نداشت.

انتهای پیام