به گزارش گیتا، افتتاح کنسول گری در بندرعباس

 

واقعیت این است که، اگرچه پکن و ایران بر سر یک همکاری استراتژیک و اقتصادی بلندمدت به توافق رسیده اند، اما این مسئله تا حد زیادی به این بستگی دارد که مذاکرات برجام به نقطه مثبتی ختم شود یا خیر. ظاهراً پکن حتی ممکن است از نفوذ خود به عنوان یک شریک استراتژیک برای پذیرش توافق از سوی تهران به جهت رفع موانع تحریم‌ها استفاده کند.

 

افتتاح نمادین یک کنسولگری

به گزارش اقتصادنیوز، اخیراً هیات وزیران جمهوری اسلامی در اقدامی بسیار نمادین، افتتاح کنسولگری چین در بندرعباس -بندر اصلی تجاری ایران و مرکز استان ساحلی هرمزگان- را تصویب کرد. در شرایطی که در حال حاضر تهران سه کنسولگری در چین دارد، این اولین کنسولگری پکن در ایران خواهد بود.

 

4

 
 
این پیشرفت دیپلماتیک احتمالاً به پیمان همکاری راهبردی بیست و پنج ساله ای که ایران در مارس 2021 با چین امضا کرد مرتبط است. این توافق - که شامل همکاری های اقتصادی، نظامی و امنیتی است - تهران را وارد پروژه بزرگ پکن -ابتکار کمربند و جاده (BRI)- می کند. در حالی که این توافق نزدیک به یک سال پیش امضا شد، -مرحله اجرا- را از یک ماه پیش آغاز کرد.
 

حسین امیرعبداللهیان در پایان گفت‌وگوهای مفصل با وانگ یی، همتای چینی خود -تنها چند روز پس از تصویب افتتاح کنسولگری پین- با بیان اینکه اجرای پیمان همکاری بلندمدت ایران و چین هم اکنون آغاز شده، گفت: «کنسولگری چین در بندرعباس روابط تجاری دوجانبه را تقویت خواهد کرد».

 

منبع: خبرگزاری گیتا

 

آینده بیت کوین ؟ رشد یا ریزش قیمت و قطع امید