«آنتونیو گوترش» دبیرکل جدید سازمان ملل در اولین روز شروع کار خود پیامی به مناسبت سال نوی میلادی منتشر و اعلام کرد که سوالی درخصوص جنگ‌های خونین او را نگران کرده است.

 

متن کامل سخنان «آنتونیو گوترش» دبیرکل جدید سازمان ملل به شرح ذیل است:

 

«در اولین روز از کارم به عنوان دبیرکل سازمان ملل، یک سوال ذهنم را به شدت مشغول و مرا نگران کرده است. ما چطور می‌توانیم به میلیونها نفر که از درگیریهای خونین و جنگهای داخلی که هیچ پایانی در آنها دیده نمی‌شود، رنج می‌برند، کمک کنیم؟

 

غیرنظامیان بشدت با حملات سرکوبگرانه هدف قرار گرفته می‌شوند. زنان، کودکان و مردان کشته می‌شوند و مجبور به ترک خانه هایشان می‌شوند. حتی بیمارستانها و خودروهای امدادی هم هدف قرار گرفته می‌شوند. هیچ کسی در این جنگها پیروز نمی‌شود بلکه همگان شکست می‌خورند.

 

تریلیونها دلار برای نابودی جوامع و اقتصادها صرف می‌شود که سبب دمیدن بر شعله های بی اعتمادی و ترس میشود که میتواند برای نسلها اثرات آن ادامه داشته باشد. مناطق بیشتری از جهان بی ثبات شده‌اند و تروریسم جهانی بر همه ما تاثیر گذاشته است.

 

در روز اول سال نو، من از همه شما می‌خواهم تا به من در یک قطعنامه مشترک بپیوندید: بیایید عزم مان را برای پیشتازی و مقدم کردن صلح جزم کنیم. بیایید سال 2017 را به سالی تبدیل کنیم که در آن همه ما یعنی شهروندان، دولتها و رهبران برای غلبه بر اختلافاتمان تلاش کنیم.

 

از همدردی و هم نشینی مان در زندگی روزانه مان تا  مذاکرات و احترام قائل شدن علی رغم اختلافات سیاسی مان، از آتش بس ها در میادین درگیری تا تفاهم و سازشها در میز مذاکرات برای حصول به راه حل‌های سیاسی.

 

صلح باید هدف و راهنمای ما باشد. همه تلاشها و موفقیت ما به عنوان اعضای یک خانواده جهانی به صلح بستگی دارد اما صلح به ما بستگی دارد. من از همه شما میخواهم امروز و همه روزها برای حصول به صلح به من بپیوندید. بیایید سال 2017 را به سال صلح تبدیل کنیم. متشکرم».

منبع: خبرگزاری گیتا