آثار مخرب و القاء یأس و ناامیدی به جامعه در نسل امروز و فردای کشور توسط شخصیت های غیر متخصص چیست؟

    در تهیه مصاحبه ی پایگاه خبرگزاری گیتا با دکتر میلاد منصوری؛ نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه اینطور مطرح نمودند: یکی از معضلات اجتماعی عموم جامعه ما، عدم مطالعه عمیق و وسیع، سطحی نگری نسبت به مسائل و دخالت غیر مسئولانه در اموری می باشد که در حیطه و حوزه تخصص ما نیست، و همچنین علمی و تخصصی رفتار نکردن و موضعگیری ما می باشد.

 

    مثلا در حوادث و اعتراضات پاییز 1401 ما شاهد نظرات غیر تخصصی و غیر مسئولانه ی  اندک هنرمندان و اندک ورزشکارانی و... بودیم، که این اندک افراد در حوزه تخصصی سیاست و روابط بین الملل و تاریخ سیاست اصلا سواد علمی ندارند، و فشار همین افراد به بازیکنان تیم ملی فوتبال جهت انصراف یا... از آوردگاه مهم جام جهانی 2022 قطر و متزلزل شدن روحیه و انگیزه بازیکنان و عدم هماهنگی روانی بازیکنان سبب نتیجه غیر عادی تاریخ فوتبال ایران و بازی با انگلیس و 6 گل خوردن است. البته صرفا فقط این مسئله در این نتیجه گیری دخیل نبوده، و مولفه هایی مثل ضعف مدیریتی وغیره هم در این نتیجه دخیل بوده.

    به هر حال، مشکلی که در فرهنگ و ادبیات ما ملت ایران به طور عمده وجود دارد دخالت در تمامی امور (اعم از تجویز دارو برای خودمان و دیگران، اعمال نظر پزشکی، نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و غیره) است، و هر فرد تاکید دارد که مجموع نظرات اش در هر علوم و تخصصی، صحیح و بدون نقص است.

    مخلص کلام، سرزمین ایران اسلامی ما در زمانی به رتبه توسعه یافتگی جهانی و بین المللی، دست خواهد یافت که خودم و ملت عزیز اسلامی ایرانم، به این کمال برسند که به طور میانگین روزی حداقل 30 دقیقه مطالعه عمومی و 30 دقیقه مطالعه تخصصی در برنامه داشته باشند و در مسائلی که مربوط به دیگران است دخالت نکنند و در امور غیر تخصصی خودشان نظر قطعی و تاکیدی صادر نکنند، و به هر مطلب شایع ای توجه نکنند، و به هر نظر غیر تخصصی دوست و دشمنی توجه نکنند و آن را سر لوحه کار خویش قرار ندهند، و برای کشف حقایق به صاحبان علمی-تخصصی و پروفسواران همان تخصص مراجعه داشته باشند.