به گزارش گیتا، دوشنبه شب (۲۴ بهمن ماه) سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در پاسخ به دعوت «شی‌ جین‌پینگ» همتای چینی و به عنوان نخستین مهمان دولت چین در سال نو چینی به منظور انجام سفری سه روزه راهی پکن شد و بامداد روز سه‌شنبه وارد چین شد و ظهر سه‌شنبه مورد استقبال رسمی همتای خود قرار گرفت.

رئیسی در دیدار با همتای چینی از نقش مثبت و سازنده چین در گفت‌وگوهای رفع تحریم قدردانی کرد و با بیان  اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط با رویکرد احترام متقابل است، تصریح کرد: توسعه روابط ایران و چین رو به جلو بوده است، اما آنچه انجام شده با آنچه که باید انجام می‌پذیرفته فاصله دارد و برای جبران این عقب‌ماندگی باید گام‌های بلندتری برداشت.

وی همچنین ضمن استقبال از ابتکار رئیس‌جمهور چین در ارائه طرح «کمربند-راه» آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی شدن این طرح را اعلام کرد.

«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز با اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران و چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی بین دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور بسیار مؤثر خواند و گفت: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.

در این سفر همچنین۲۰ سند همکاری بین مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و چین در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

این سفر البته واکنش آمریکایی‌ها را نیز به همراه داشت. در این خصوص «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه درباره اهداف این سفر صحبتی نمی‌کند و آن را به طرفین واگذار کرد، اظهار داشت: چندی پیش آمریکا تلاشی هماهنگ برای تعامل با چین در مورد برنامه هسته‌ای ایران انجام داد، زیرا ما آن را چالشی برای هر دو کشور می‌دانیم. روابط دوجانبه ما با چین پیچیده است. این پیچیده‌ترین و احتمالاً مهمترین رابطه دوجانبه ما با هر کشوری است... در مورد ایران، همکاری با چین در چارچوب ۱+۵ دقیقاً به این دلیل بود که برنامه هسته‌ای ایران چالشی برای آمریکا و چین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ایران برای سیستم بین المللی چالش‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند که بر چین نیز تاثیر می‌گذارد. این چالش‌ها، آمریکا را نیز به شدت نگران می‌کند.

پرایس همچنین گفت: هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با چین را تعیین کند. اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما معتقدیم مهم است که سایر جهان اعلام کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و تاثیر گذاری بد در سراسر منطقه و فراتر از آن، مورد قبول نیست و جهان از آن حمایت نمی‌کند.

در همین خصوص نیز رای‌الیوم در گزارشی نوشت: این توافق خشم ایالات متحده را برانگیخته است، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر تلاش آمریکا برای منصرف کردن ایران از دستیابی به آن از طریق فشار و تهدید وجود دارد. واشنگتن با نگرانی به افزایش سطح همکاری بین تهران و پکن می‌نگرد و آن را چالشی برای سیاست‌های خود در خاورمیانه می‌داند؛ همانطور که با نگرانی ارتقای سطوحی بی‌سابقه از روابط تهران و مسکو در تاریخ روابط دو طرف را پیگیری می‌‌کند (بیشتر بخوانید).

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به چین او را همراهی می‌کند،‌ عصر روز (دوشنبه)‌۲۴ بهمن ماه در توئیتر در این باره نوشت: همراه با رئیس جمهور برای انجام سفر رسمی دوجانبه عازم چین هستیم. مناسبات متنوع دوجانبه، چند جانبه‌گرایی و پیگیری سیاست خارجی متوازن، در دستورکار است. ایران و چین مصمم به اجرای کامل برنامه مشارکت جامع راهبردی هستند. هر جا که منافعی برای ملت است، آنجا هستیم.

انتهای خبر/